Pagina's

maandag 28 januari 2013

Haakpatroon Granny Square


Maanden geleden was ik begonnen aan deze cirkels en granny's. En nu is het dan eindelijk zover, mijn gehaakte rolkussen is af. Maar het resultaat mag er zijn en ben er super blij mee.
 

Hier het patroontje van deze Granny Square.

1. haak 6 Losse. Sluit met een Halve Vaste

2. haak in de ring 3 Losse (=1ste Stokje) en 15 Stokjes (totaal 16). Sluit met een Halve Vaste.

3. haak tussen alle stokjes van de vorige toer de Puff Steek (3x doorhalen dus je hebt dan 7 lussen op je haaknaald)* + 1 Losse (totaal 16). Sluit met een Halve Vaste

* hier een link naar een duidelijke video-uitleg van de Puff Steek http://youtu.be/J50eEBd3i_4
   Let op! Bij deze video halen ze meerdere keren door. Bij 7 lussen op je haaknaald stoppen!
  
4. haak in elke Losse van de vorige toer een Cluster Stitch (4 Stokjes)** + 2 Losse (totaal 16).
Sluit met een Halve Vaste.

 ** hier een link naar een duidelijke video-uitleg van de Cluster Stitch
http://youtu.be/rZZLdMZVDkc?t=7m34s

5. In de ruimte van de 2 Losse van de vorige toer, haak je 2 Losse (= eerste Half Stokje) + 2 Halve Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Dubbele Stokjes, 2 Losse, 3 Dubbele Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Halve Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Stokjes.
In de volgende ruimte van 2 Losse van de vorige toer, haak je 3 Dubbele Stokjes, 2 Losse, 3 Dubbele Stokjes.
Etc. Etc.
Sluit met een Halve Vaste.

6. *** Tussen elke groep Halve Stokjes en Stokjes van de vorige toer, haak je 3 Stokjes. 
In de ruimte van de 2 Losse van de vorige toer (hoeken), haak je 3 Stokjes, 1 Losse, 3 Stokjes
 Sluit met een Halve Vaste.

*** Er zijn diverse manieren om Granny's aan elkaar te haken. Je kunt het oa op deze manier doen zoals hier beschreven http://carinascraftblog.wardi.dk/2009/06/granny-square-joining-tutorial.html
Een andere manier is Toer 6 haken. Dan Granny's op elkaar leggen en aan elkaar vast haken dmv Vaste.

SUCCES!

PS. ontdek je een fout in het patroon, laat het me dan aub weten zodat ik het kan aanpassen.


Ben nu bezig met een gehaakte tas. In een bruine kleur dus even niet zo kleurrijk als dat je gewend bent van mij. Maar wilde al heel lang een bruine gehaakte tas. Ben zelf mijn patroontje aan het verzinnen dus duurt even wat langer. En dan nog op zoek naar een mooi leren hengsel. Wordt vervolgd!

39 opmerkingen:

  1. Wauw wat knap! Het ziet er erg netjes uit!

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kussen!! Heerlijke kleurtjes...
    Bedankt voor de uitleg van de square!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg, ga ik meteen uitprinten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wow! Schitterend! Maar ben voorlopig nog druk met de andere granny's :-) liefs Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch!! Ik ga ook maar eens een rolkussen maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooooooi. Lijkt op de kleuren waar ik mee bezig ben. Lekker vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is echt prachtig!! ik ben helemaal verliefd op de kleuren en de squares en uhh ook de cirkels dus eigenlijk alles haha!!
    Ik ben nu bezig met cirkels haken dus wie weet hier ook een rolkussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk hoor, die granny's haken; wij kunnen er ook geen genoeg van krijgen!
    Ziet er erg gezellig uit, heel leuk!
    Groetjes, Ciska en Nathaly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is je rolkussen mooi geworden! Heerlijk die kleurtjes. Ik ben momenteel een deken aan het haken met de puff steek.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt mooie frisse kleuren gebruikt. Ik kan me er nog niet toe zetten om met een grannydeken tebeginnen, ik zie nog op tegen al die draadjes die je weg moet werken......heb je een oplossing voor die draadjes?

    Groetjes, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Complimenten, wat is hij mooi geworden, mooie kleurtjes ook, oei, voor ik zoiets eens af heb............X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heel mooi kussen lekker fleurig
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Liane, wat een ontzettend mooi kussen heb je gemaakt. Jouw haakwerk ziet er altijd zo gelijkmatig en vol uit. Petje af hoor! Groeten Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, wat prachtig, die knoopjes zijn zo schattig! Leuk dat je terug volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi hoor, daar zitten heel wat uurtjes werk in!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heel erg mooi! Mooie kleuren, lekker fris. Krijg al zin in de lente.
    bedankt dat je het patroon wil delen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk patroon en lekker frisse kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een super leuk kussentje is het geworden!
    En lief dat je het patroon met ons deeld!

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is dit een PRACHTIG kussen geworden!! Heb een hoop leuke ideeën van je blog opgedaan, ik kan nog een hoop van je leren!

    Ik ga je volgen,
    je bent ook altijd welkom op mijn blog!

    Lieve groet,
    Miriam

    't Bezige Bijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb net mijn eerste granny gehaakt die jij hierboven hebt beschreven. Super leuk om te doen en goed uitgelegd door jou. Vind alles wat jij maakt FANTASTISCH mooi!
    Je bent een super Crea Bea!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi ik ben ook voor het eerst aan het haken en dat met dat zilverdraad vind ik zo leuk dat ik dat nu ook op mijn eerste granny square deken voor mijn oudste dochter heb gehaakt als rand er om heen want als het met wassen krimpt of raar word kan ik het er weer af halen.
    En ik ga je volgen zo leuk dat ik nu ook een blog heb gemaakt al vind ik het nog moeilijk. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. super leuk, ik neem het patroontje van je over, eens kijken wat ik ermee ga maken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het ziet er echt prachtig uit! Het is dat ik nog zoooveel projecten heb, anders zou ik er een voor mn moeder haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hallo,
    echt een super leuk patroon! ik ben hem nu ook aan het haken
    hoeveel granny squeres heeft u in het rond gehaakt?
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik heb er in totaal 35 granny's voor gebruikt (5 breed / 7 rijen)
      Groetjes,

      Verwijderen
  25. Bedankt voor je patroon heb zelf ook een rol kussen van 1 meter en 70 rond
    Ben nu bezig om het net zo mooi te maken als die van jouw.
    Als die klaar is laat ik wel een berichtje achter

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk en mooi gemaakt! Ik ga je volgen en ooit ook een keer zo'n mooie hoes voor een rolkussen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw hij is heel mooi!!
    Mag ik vragen welke wol/katoen je hebt gebruikt en in welke kleuren??
    Ik vind deze kleuren echt super mooi!

    Groetjes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  28. En heel goede patroon! Groeten uit Noorwegen! (Ik ben noors, maar spreek nederlands ;) )

    BeantwoordenVerwijderen